2013-12-30

Nyårslöftena jag hade för detta år var att fortsätta träna, få synligare muskler, äta varierat, mer och bättre samt minska på onyttigheterna och jag har bara uppnått två av dem helt. Jag har inte riktigt lyckats minska på onyttigheter eller äta mer varierat eller bättre. Dock äter jag mer. Men det absolut största löfte jag hade var att jag skulle fortsätta jobba med mig själv och tycka bättre om mig själv och jag ville mest av allt att jag skulle må betydligt mycket bättre 2013 än 2012 men har jag gjort det? Jag skulle vilja säga att jag mår bättre nu än under de senaste åren men det har verkligen inte varit så under hela året då det verkligen varit tungt.

 

Jag startade året på samma sätt som jag allt gör genom att va sjuk. Sedan kom mammas och pappas separation och det var väldigt jobbigt för mig då det var precis innan min 18års-dag. Att mamma och pappa separerat är inte något jag pratat öppet om med vidare många och jag berättade det inte ens till alla mina närmsta vänner utan de fick reda på det senare när jag väl hade accepterat det och vissa tror jag får reda på det nu, snart ett år senare. Jag vet inte varför jag inte pratade öppet med det men det var nog mest för att det fick mig att fundera en hel del och kändes som att den enda jag kunde prata med om det då var min syster som jag även under detta år kommit närmre. Jag är mer öppen mot henne och det är jag verkligen glad över. Separationen tog hårt på mig och jag mådde inte bra innan det heller vilket ledde till att samtalen med psykologen fortsatte, men i och med att jag blev 18 fick även det ett avslut. Jag har gått till henne sedan 2010 med uppehåll lite till och från men det har verkligen hjälpt.

 

Framstegen jag har gjort med mig själv är så stora och det har jag verkligen insett detta år då jag vet att jag år 2012 hade hamnat tillbaka igen av allt som hänt i år om det hade skett då istället för nu. Jag erkänner att det inte varit enkelt att acceptera allt men jag kan inte påverka det så då har jag inget annat val. Detta gjorde även att jag sa nej till fortsatt hjälp med en psykolog och vissa gånger har jag ångrat att jag tackade nej men jag var redo för det och jag tror att det var viktigt för mig att släppa den delen nu för att kunna bli starkare som person. Vilket jag verkligen blivit. Alla motgångar jag haft under året tänker jag inte dra upp då det är alldeles för privata saker och känner inte för att dela med mig av det precis. Det som skett under året har jag tagit in och accepterat vilket jag absolut inte hade klarat av för bara ett år sedan. 

 

Nu kan jag äta utan att det tar stopp helt plötsligt men jag har fortfarande svårt för att variera med mat och äta nyttigt och det är ett stort problem för mig har jag insett. Jag är sjuk allt oftare och det har dels med min vitaminbrist att göra men även för att jag tränar lite för mycket än vad jag borde med tanke på vad jag äter. Skadorna kommer fortfarande och jag vet att jag måste göra en förändring för att bli bättre och framför allt må bättre! Jag är redan starkare än för ett år sedan och jag hoppas verkligen att jag blir ännu starkare under nästa år och att jag fortsätter göra framsteg när det kommer till att lita på människor och till att utvecklas själv som person. Just nu har jag nog inga specifika nyårslöften men om jag ska ha får det nog bli att jag ska försöka våga mer och njuta mer av livet samt att jag verkligen försöker ändra mina matvanor till de bättre. 

 

Detta år har varit ett väldigt prövande år för mig, det har verkligen gett mig utmaningar, motgångar och inte allt för många medgångar men en bra sak 2013 har gett mig är resultat. Inte bara fysiska utan även psykiska.

Är så jävla stolt över dig, min fina bästa vän. Du betyder så sjukt mycket för mig och jag är så stolt över hur långt du kommit. 2013 kan ta sig, men vi växer ur det och vi kommer bli starkare än någonsin. Älskar dig min ledstjärna.




Kom ihåg mig?