2013-07-28 // DIET ELLER INTE?

Sitter just nu och funderar på något som jag har gjort tidigare, pf. Fast denna gång är denna pf inte bara att hålla sig till tidsschema utan om jag även ska våga mig in på en diet också som jag ska följa i minst 30 dagar. Jag har hittat den diet jag skulle vilja prova på men jag är alleles för osäker på mig själv. Kommer jag att klara av den? Anledningen till att jag är så tveksam är för att jag vet hur jag blev under skoltid. Stressad, sämre sömn och mindre fokus på vad jag åt- när jag åt - bara jag fick det så jag hade energi att orka med allting. Om jag kör denna diet med pf blir det viktigt att anteckna minsta grej, väga maten jag äter - ta med egen mat vissa dagar, kolla värden och framför allt- inte äta något bara för att få energin upp igen. Jag skulle vilja skylla allt på skolan och stressen men det är nog mitt psyke som är den största boven i det hela. Hade jag velat vara nyttigare hade jag varit det och hade jag velat hålla mig borta från de sämre sakerna för att snabbt få energi så hade jag gjort det.
 
Denna diet skulle det även innebära att ge upp det som jag älskar- kolhydrater och istället äta mer fett. Jag är jätte skeptisk till att skippa kolydrater då jag ser det som min största energikälla just nu. Grönsaker och jag går inte heller ihop för jag är så feg. Att äta protein har jag inte något problem med heller men det är just det, mer fett mindre kolhydrater. Fett ser jag som många andra som en negativ sak men i den diet jag ska köra med är fettet det som är det positiva i det hela.
 
Jag är somsagt väldigt osäker på hur jag ska göra om detta och om jag ens kommer klara av det psykiskt. Just nu känner jag att jag inte har tillräckligt med stöd för att kunna klara av dieten men vem vet, om någon dag kanske det ändrats. Under 30 dagars perioden ska man även ta kort varje dag(helst) och sedan mäta runt vissa kroppsdelar samt väga sig regelbundet. Jag står nästan aldrig på vågen för det tar ganska negativt på mitt psyke nu när jag vet att jag väger mer än jag någonsin gjort tidigare. (Detta har dock inte med mat att göra utan mer med min träning.)
 
Dock hade jag inte tänkt börja med den än då jag har halsfluss nu och behöver all energi jag kan få för att bli frisk. Hade tänkt starta när jag är helt frisk igen vilket är ungefär i början av augusti. Isåfall går jag all-in 30 dagar för att sedan se om det är något för mig eller inte. Skulle det inte va något för mig kanske det ändå har lärt mig hur mina portioner bör se ut osv. Jag ska som sagt fundera på hur jag ska göra, men pf ska jag nog köra ett tag igen och förhoppningsvis (om jag känner mig stark nog) blir det med dieten också. Berättar inte vilken det är än, men någon vet nog redan utifrån det jag berättat om den.



Kom ihåg mig?