övningar : bröst

Till och börja med kan jag säga att jag delar med mig av de övningar jag brukar köra när jag gymmar, försöker förklara vad jag anser som viktigast att tänka på under övningarna och vikter osv som jag använder mig av. Detta gör jag i hopp om att det kanske får någon att testa på något nytt men även för mig själv då jag själv kan se tillbaka på vilka övningar jag kört och vikterna jag tagit. Kan inte namnen på alla övningar heller och det är därför jag har med bilder så det inte ska behövas förklaras.
 
 
Denna övning är den jag oftast börjar med när jag ska köra bröst och ser den som uppvärmningen. Något jag tänker på när jag kör denna övning är att jag ska försöka hålla handen öppen, så jag endast trycker ifrån med handflatan istället för att greppa som personerna gör på bilderna. Detta gör jag för att inte använda allt för mycket kraft med händerna. Bättre att lägga mer fokus på att bröstet verkligen ska få arbeta. Även viktigt att du sitter så att dina händer hamnar i brösthöjd i denna maskin. Som uppvärmning kör jag 10 x 15kg och sedan kör jag 10x22,5kg 10x25kg, 10x20kg.
 
 
Här är tre övningar som jag anser är ett rent helvete att köra när det kommer till bröst. Det känns som bara den och det är väldigt lätt att tappa hållningen och då göra fel. Det viktiga under alla dessa övningar är att behålla hållningen så att axlarna inte faller framåt och du inte får en kutrygg. När du känner att du får det är det bättre att gå ner en vikt så hållningen är bra. Jag brukar starta med den i mitten där jag står upp. Börja med armarna utsträckta som honom och dra dem sedan framför dig (som om du skulle klappa händerna typ haha..) Vikten jag använder här är vanligtvis 10x10kg, 10x15kg och 10x15kg.
 
När jag sedan är klar med den kör jag samma övning men sittandes på knäna, då jag får dra dem mer uppåt då fästena är nedflyttade. Denna är betydligt mycket tyngre för mig att köra jämfört med den första då det blir att man går emot tyngdkraften lite granna. Vikterna som jag tar i denna övning är: 10x10kg, 10x10kg och 10x5kg.
 
Sista övningen är den längst till vänster och där har jag inte testat mer än 5kg då jag oftast är helt slut och därmed rädd att jag tappar kontakten och gör fel. Denna övning går även att göra med hantlar om det känns bättre. I början körde jag med hantlar och använde 7kg men gick sedan över till cablen. Nu är det alltså: 3x10x5kg.
 
 
Hantelpress på snedbänk har jag precis börjat köra och det var Emmelie som visade övningen för mig. Denna är perfekt för mig då jag behöver träna vänster och höger sida var för sig och denna känns verkligen i bröstet också! Tänk på här när ni trycker upp vikterna att inte slå ihop dem, det ska vara ett mellanrum mellan vikterna och ni ska egentligen nästan bara trycka upp dem när ni väl är nere med vikterna. Tidigare slog jag ihop dem men fick höra att det känns mer om man inte slår ihop dem och det gör det verkligen! Här kör jag: 3x10x10kg. 
 
 
Maskin nr.2 och den sista maskinen som jag använder när jag kör bröst. Jag slutade köra denna under ett halvårstid och ska väl vara ärlig med att säga att jag inte kört bröst om det inte varit med på passen vilket va dumt av mig då jag nästan är som svagast i brösten.. Här är det viktigt att armarna är i 90grader och att du inte greppar med händerna runt handtaget. Precis som i den första maskinen och av precis samma andledning. Tänk även på att ha rätt höjd när du sitter så du inte hamnar för lågt med armarna och inte för högt. Jag brukar tänka att armarna ska vara lite lägre än axelhöjden när jag kör denna. Vikterna jag kör på i denna är: 3x10x21kg.
 
 
Detta är en övning som jag också har hat-kärlek till: Bänkpress! När jag är ensam och kör använder jag mig av smith-maskinen istället för fristången då jag känner att det är bästa säkerheten ifall det skulle bli för tungt. När jag har med mig någon annan på gymmet är det vanligare att jag tar fristången. Anser att det inte behövs någon större förklaring då jag tycker bilderna förklarar det bra. Var inte för rädda att gå djupt bara! Det ska kännas att ni lever.. Jag kör oftast 3x10x30kg men om jag pushar mig själv blir det att jag försöker slå pb och då kan det bli 4 av varje istället för 10 men med tyngre tills det tar stopp. Som mest har jag testat 40kg i fristång och det var någon månad sen.
 
 
Avslutningen på bröstpasset är armhävningar! Där varierar jag mellan stående armhävningar och armhävningar med klapp ståendes på knäna. De vanliga armhävningarna kör jag på fötter och har dem på en step-up bräda eller liknande och kör sammanlagt 50st. Upplägget är oftast 10,15,15,10 för denna, ibland 20 i taget- det beror helt enkelt på hur trött jag är och hur starkt psyke jag har för stunden. När jag väljer att köra armhävningar med klapp kör jag på knäna och denna är enklast om jag kör tillsammans med någon då personen då kan hålla fast fötterna- detta gör att jag har bra hållning och inte riskerar att göra fel i tekniken. Här kör jag också 50st och ibland är det 5x10 eller så kör jag liknande 10,15,15,10 eller 20 i taget här med.
 
Såg att det blev väldigt långt så biceps-passet kommer i ett enskilt inlägg! Kan vara att jag missat en övning men då kommer den nog enskilt senare.. 



Kom ihåg mig?